طرح توجیهی تولید آجر به روش نیمه اتوماتیک

دسته بندي : عمومی » پروژه کارآفرینی
فهرست مطالب:
مقدمه: ۳
۱ـ خلاصه طرح.. ۵
۲ـ مطالعات اقتصادی: ۶
اشکال مختلف: ۸
سایر مشخصات: ۹
استاندارد آجر : ۹
۲-۲ موارد مصرف و کاربرد: ۱۰
۲-۳ کالای رقیب جانشین : ۱۰
۲-۴ قیمت فروش: ۱۱
۳- برسیهای فنی: ۱۲
دستگاه اکسترود همراه با مخلوط کن دو محوره و پُمپ تخلیه: ۱۶
۳-۲-۱-۲ خطوط مختلف تولید با توجه به خاک مصرفی: ۱۷
خط تولید انتخاب شده در طرح: ۲۰
۳-۲-۲ برش شمش گل، خشک کردن و پختن آجر خام: ۲۲
۳-۲-۲-۱- خشک کردن خشتهای خام: ۲۲
۳-۲-۲- پختن خشتهای خام: ۲۴
استفاده ا ز کوره با آتش رونده آجر ثابت : ۲۶
استفاده از کوره با آتش ثابت و آجر رونده : ۲۷
کوره انتخاب شده در طرح: ۳۰
ب: کنترل خشت خروجی از اکسترودر: ۳۳
ج: کنترل کیفیت خشتهای خشک شده: ۳۳
۳-۴-۲ میزان مصرف سالیانه : ۳۵
۳-۶ نقشه ماشین آلات در خط تولید : ۳۷
هـ ـ نقاله متحرک: ۴۱
۳-۷-۲- تأسیسات برق: ۴۱
۳-۷-۳ تأسیسات آب: ۴۲
-۷-۴-۱ تجهیزات لازم سوخت: ۴۳
۳-۷-۴-۲- سوخت پاشها: ۴۴
۳-۷-۵ تأسیسات گرمایشی : ۴۴
-۷-۶ –تجهیزات عمومی اطناء حریق :‌ ۴۵
۳-۷-۷- اثاثیه و لوازم اداری : ۴۵
محوطه خشک کن خشتهای تر : ۴۸
محاسبات: ۴۹
انبار موقت خشت خام : ۵۰
محاسبات : ۵۰
کوره پخت آجر: ۵۱
انبار آجر پخته شده: ۵۱
ساختمان اداری: ۵۲
مخزن مازوت: ۵۳
ب ـ انرژی برق مصرفی: ۵۷
۲-۹-۲- محاسبه میزان آب مصرفی: ۵۸
۳-۹-۲ محاسبات سوخت مصرفی: ۵۹
۳-۱۰ نیروی انسانی مورد نیاز: ۶۰
۳-۱۱ –پلان کل واحد : ۶۳
۵ـ برسی مالی: ۶۳
۴-۱- برآورد سرمایه ثابت : ۶۴
۴-۲ برآورد سرمایه در گردش: ۶۵
۴-۳ –برآورد سرمایه کل : ۶۶
-۵ محاسبه استهلاک سرمایه گذاری ثابت : ۶۷
۴-۶- هزینه تعمیر و نگهداری و لوازم  کارکنان : ۶۸
محاسبه قیمت تمام شده و قیمت فروش : ۷۰
۴-۸ توجیه اقتصادی و مالی: ۷۲
۴-۸-۲- نقطه سر به سر کارخانه : ۷۳
۴-۸-۳-نرخ برگشت سرمایه : ۷۴
۴-۸-۵- سود بعد از کسر مالیات: ۷۵
۴-۸-۶ –ارزش افزوده: ۷۵
منابع: ۷۷


بخشی از متن طرح توجیهی:
آجر نيز از جمله مصالح ساختماني مي‌باشد كه توليد و عرضه آن بطور قابل ملاحظه‌اي كمتر از ميزان تقاضا در جامعه مي‌باشد يكي از علل عمدة اين وضعيت سرمايه گذاري نسبتاً بالاي اين صنعت مي‌باشد .

متأسفانه عليرغم اينكه ساخت ماشين آلات آجر و محصولات همرديف (نظير بلوك، سفال ، و كاشي كف و. . . ) از تكنولوژي بالايي هم برخوردار نيست ولي هنوز وابستگي به ماشين آلات خارجي بويژه براي ظرفيت هاي بالا وجود دارد موضوع سرمايه گذاري نسبتاً بالا بويژه در صورتيكه امكان استفاده از ارز دولتي مقدر نباشد و عدم كارآيي روشهاي كاملاً نسبتي جهت پاسخگويي به نياز جامعه زمينة استفاده از طرحهايي كه ضمن استفاده از امكانات ماشيني و موجود در جامعه وابستگي تكنولوژيكي كمتر و سرمايه‌گذاري كمتري را نياز داشته باشد، فراهم مي‌سازد. بهمين منظور طرح براساس استفاده از حداكثر امكان ساخت داخل در زمينه ماشين آلات تهيه گرديده و در بخش ديگري از طرح نيز از روش صنعتي خشك كردن خشت استفاده خواهد شد كه البته با ملاحظاتيكه در نظر گرفته شده و در 0صورت اعمال كنترل‌هاي لازم نقاط ضعف روش مذكور برطرف و محصول توليدي از كيفيت لازم و قابل قبول برخوردار خواهد بود. نكته قابل توجه ديگر هزينة حمل بالاي اين محصول مي‌باشد كه احداث واحدهايي با ظرفيت پائين و مشابه ظرفيت طرح پيشنهادي را توجيه مي‌نمايد اين هزينه براي يك قالب آجر در طي مسافت يكصد كيلومتر 6تا 7 ريال باشد كه كمي بيشتر از قيمت تمام شده طرح مي‌باشد در حال حاضر هزينه يك قالب آجر كه از نقاط مختلف كشور جهت بازسازي به مناطق زلزله زده مي‌رسد بين 75 تا 90 ريال است كه عمدتاً مربوط به هزينة حمل مي‌باشد. تنها نكته‌اي كه در مورد محل اجراي طرح بايستي مورد توجه قرار گيرد، وجود فصول آفتابي در محل احداث طرح مي‌باشد البته توجه به وضعيت آب و هوايي كشور اين امكان در اكثر نقاط بويژه در مناطق مركزي ، شرقي ، جنوب و جنوب غربي كشور وجود دارد. به منظور جلوگيري از وقفه در توليد نيز كه ممكن است بر اثر اختلافات موقتي جوي پيش مي‌آيد تدابير لازم از جمله انبار موقت خشت خام خشك شده ،‌انبار محصول و همچنين در نظر  گرفتن چهار قميره بصورت رزرو در كوره هوفمن طرح پيش‌بيني گرديده است.

اشكال مختلف:

آجر در زمانهاي مختلف در ابعاد متفاوتي ساخته شده و بكار مي‌رفته است. در دوران ساسانيان آجر با ابعاد 7*40*40 سانتي‌متر ساخته مي‌شده است و آجري كه بنام قراقي معروف مي‌باشد داراي ابعاد 5*20*20 سانتي‌متر مي‌باشد . آجر مورد نظر در طرح در حالت پخته شده داراي ابعاد 55*105*220 ميلي‌متر مي‌باشد كه حدود 20% حجم آن را فضاي خالي (سوراخ) تشكيل مي‌دهد (شكل يك) ابعاد آجر مذكور در حالتيكه بصورت خشت‌تر و خشت خشك مي‌باشد عبارتند از:

در حالت خشك (ميليمتر): 56*107*224

در حالت خشت‌تر (ميليمتر) : 59*114*239

 

 

 

 

ساير مشخصات:

وزن آجر مورد نظر در حالت پخته شده درحالتيكه حدود 20% فضاي خالي بصورت سوراخ و حفره در داخل آن مي‌باشد 8/1 كيلوگرم خواهد بود. قدرت تحمل فشار اين نوع آجر بايستي حداقل حدود 120 كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع باشد . رنگ آجر توليدي متناسب با حداكثر دماي پخت و همچنين تركيبات خاك مي‌تواند بصورت قرمز يا سفيد باشد.

 

استاندارد آجر :

آجر توليدي مطابق استاندارد شمارة 7 مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران توليد خواهد شد. ويژگي‌هاي آجر مورد نظر در قسمت (4-2) استاندارد فوق الذكر آمده است.

 

2-2 موارد مصرف و كاربرد:

آجر توليدي كه از كيفيتي مناسب و قابل قبول برخوردار است مي‌ تواند در ساخت ساختمانهاي مسكوني، تجاري و صنعتي و بعنوان آجر نما مورد استفاده قرار گيرد.

 

2-3 كالاي رقيب جانشين :

با توجه به تنوع مصالح ساختماني مي توان عمدتاً از آجر معمولي (فشاري) ،‌سنگ سيمان سفيد و رنگي و پوششهاي فلزي (ورقهاي فولادي و آلومينيومي رنگي) بعنوان كالاهاي رقيب و يا كالاهائي كه بعضاً جانشين آجر نما خواهد شد نام برد. كاربرد هر يك از مصالح فوق به فاكتورهاي متعددي نظير ، جنس بدنه ساختمان و طراحي اوليه، دسترسي بيشتر به يكي از مصالح فوق نسبت به ساير مصالح ، نوع ساختمان از نظر صنعتي ، تجاري يا مسكوني بودن ، كيفيت مورد انتظار : قيمت هر يك از مصالح فوق و بعبارت ديگر قدرت خريد افراد مختلف بستگي دارد، با توجه به اين موضوع كه قيمت سنگ و پوششهاي فلزي در مقايسه با آجر بالا مي‌باشد و كيفيت پوششهاي سيماني و طول عمر آن در مقايسه با آجر بسيار كمتر مي باشد مي‌توان از آجر نما بعنوان يكي از مصالح ساختماني كه از نظر قيمت و كيفيت در مجموع مناسب‌تر از ساير مصالح مي‌باشد نام برد؛

 

2-4 قيمت فروش:

در حال حاضر بازار براي آجر نما نيز همانند برخي كالاهاي ديگر قيمتهاي متفاوتي وجود دارد ،‌ قيمت فروش اين كالا بصورت دولتي 900 ريال ودر بازار آزاد متناسب با كيفيت آن 250 ريال براي هر عدد آجر نيز مي‌رسد قيمت تمام شده آجر در طرح 850 ريال و قيمت فروش آن 950 ريال پيش‌بيني شده است.

مقايسه قيمت فروش آجر نما با ساير محصولات مشابه به بطور مجرد و به تنهايي معقول و منطقي نمي باشد و در حقيقت با توجه به اينكه نماي ساختماني (روكار) با بدنه ساختمان (توكار) مستقيماً ارتباط دارد اين مقايسه به مقايسه يك واحد از ساختمان مثلاً يك متر مربع از ساختمان هاي مختلف با نماي مختلف باز مي‌گردد كه در حالتهاي متفاوت نتايج متفاوتي بدست مي‌دهد.

 

 

 

 

3- برسيهاي فني:

3-1- تكنولوژي هاي مختلف :

-   تكنولوژي ساخت خط توليد و تجهيزات آجر در اكثر كشورهاي جهان اعم از كشورهاي پيشرفته و يا در حال توسعه وجود دارد،  در حال حاضر در كشور خطوط توليد نصب شده عمدتاً از آلمان غربي ، تعدادي از ايتاليا و تعدادي نيز از اروپاي شرقي از جمله يوگوسلاوي و تعدادي نيز ساخت داخل مي‌باشد .

با توجه به برتري تكنولوژي آلمان غربي نسبت به ايتاليا و كشورهاي اروپاي شرقي نسبت به اروپاي غربي انتخاب تجهيزات ساخت آلمان غربي براي ظرفيت 60 ميليون قالب در سال به بالا ‚ تجهيزات ساخت ايتاليا براي ظرفيت 45 ميليون  قالب، تجهيزات ساخت كشورهاي اروپاي شرقي براي ظرفيت 30 ميليون قالب در سال و تجهيزات ساخت داخل براي ظرفيت 20 ميليون قالب در سال مناسب مي‌باشد.

 

3ـ2 بررسي روشهاي مختلف توليد :

توليد آجر نما در دو بخش صورت مي‌گيرد . بخش اول شامل آماده سازي و عمل آوري گل تبديل آن به شمش گل و بخش دوم شامل برش شمش به آجر خام، خشك كردن آجر خام و پخت آن مي‌باشد .

 

3-2-1- آماده سازي و عمل آوري گل و تبديل آن به شمش گل:

در اين بخش خاك به ذرات ريز تبديل شده، در صورت دارا بودن ريشه گياهان، ‌اين قبيل ناخالصي‌ها از آن جدا شده و به ميزان 30-28 درصد به آن آب اضافه شده و گلي هموژن و يكنواخت حاصل مي‌گردد. كه پس از خروج از دستگاه اكسترودر و در برش داده مي‌شود . در عمل مراحل مختلف عمل آوري به نوع خاك ، وجود ناخالصي هاي نظير شن و ماسه ، ريشه گياهان و وجود ناخالصي‌ها و مواد نظير سنگ آهك و …. در خاك بستگي دارد . برحسب خصوصيات خاك مصرفي مي‌توان در خطوط مختلف توليد كه در آن تجهيزات مختلفي را به كار رفته استفاده نمود. جهت تشريح بيشتر موضوع تجهيزات و وسائلي كه در يك خط توليد آجر مورد استفاده قرار مي‌گيرد را معرفي نموده و سپس خطوط مختلف توليد و خصوصيات هر يك از آنها را بيان مي‌نمائيم.

 

3-2-1-1 تجهيزات و وسائل مختلف:

در شكل شماره 2 تصوير تجهيزات مختلف مورد مصرف در خط توليد آجر نشان داده شده است ،ذيلاً به معرفي خصوصيات هر يك از ا ين دستگاه ها مي‌پردازيم .

الف ـ  نقاله: شكل شماره 1و 2 شكل مذكور دو نوع نقاله را نشان مي‌دهد . نقالة نوع اول ،نقاله لاستيكي ،صاف مي‌باشد .شيب اين نقاله مي‌تواند تا 30 در جه بوده و با ظرفيت حمل بار از 30 تا 60 متر مكعب در ساعت ساخته مي‌شود . نقاله شماره 2، نقالة لاستيكي با غلطكهاي جانبي بوده و مقطه آن به صورت   Vو مقعر مي باشد. اين نقاله ها تا شيب 20 درجه مي‌ توانند مورد استفاده قرار گيرند. و باظرفيت حمل بار از 35 متر مكعب تا 150 متر مكعب در ساعت ساخته مي‌شود.

 

 

ب - دستگاههاي اكسترودر: شكل شماره 3 دستگاه اكسترودر را نشان مي‌دهد اين دستگاه گل را به صورت متراكم درآورده و به شمش با مقطع مورد نياز خارج مي‌سازد.

ج - مخلوط كن دو محوره: در اين دستگاه آب به خاك اضافه شده و مخلوطي هموژن يا پلاستيسيتة لازم را فراهم مي‌گردد.

اين دستگاه تحت شمارة 4 نشان داده شده است.

د- باكس فيدر : باكس فيدر دستگاهي است كه با خريد و نصب آن سه هدف دنبال مي‌شود:

1ـ خاك مورد نياز جهت مصرف 30 تا 40 دقيقه در آن ذخيره شده و به اين ترتيب از قطع جريان مواد جلوگيري ميكند.

2ـ خطتوليدراباجريانيكنواختيتغذيهنمودهوبهاينترتيبازفشاربهدستگاههاجلوگيريمي‌نمايد.

3ـ امكان  اسپرينمودنآببررويخاكراامكانپذيرمي‌سازدوبهاينترتيببهعملآوريگلكمكمي‌كند.

هـ ـ آسياب غلطكي : آسياب غلطكي كه شماره 6 آنرا نشان مي‌دهد به خرد كردن كلوخه‌ها و تبديل آن به خاك يا ذراتي با ابعاد حداكثر چند ميليتر قبل از وارد شدن به مخلوط كن كمك مي‌كند وبه اين ترتيب عمل آوري خاك را بهتر مي‌سازد و به اين منظور فاصله بين دو غلطك را برحسب نوع خاك مصرفي از 3 تا 5 ميلمتر تنظيم مي‌نمايند .

در صورتيكه در خاك مصرفي موادي نظير سنگ آهك وجودداشته باشد به منظور خرد نمودن و پودر نمودن اين گونه مواد كه وجود آنها به صورت كلوخه خرد نشده منجر به فرسودگي و خرد شدن آجر پس از مصرف در اثر جذب آب مي گردد. استفاده از آسياب غلطكي ضروريست .

دستگاه اكسترود همراه با مخلوط كن دو محوره و پُمپ تخليه:

شماره 7 اين دستگاه را نشان مي‌دهد . اين دستگاه پس از مخلوط نمودن گل آنرا به صورت تكه‌ها ي گل درآورده و در محفظة خلاء كه توسط پمپ خلاء ايجاد مي‌شود مي‌ريزد تا پس از تخليه هواي موجود در گل توسط قسمت پائين دستگاه كه اكسترودر مي‌باشد متراكم شده و به صورت شمش از دستگاه خارج مي‌شود.

زـ خرد كننده: شماره 8 دستگاه خرد كننده را نشان مي‌دهد مكانيزم اين دستگاه به گونه‌اي است كه علاوه بر خرد كردن كلوخه‌ها مواد سخت داخل خاك  كه تا سه موس سختي دارند، تكه‌هاي سنگ را از خاك جدا نموده و از خط خارج مي‌سازد

ح - مخلوط من يا سرند : دستگاه مخلوط كن يا سرند(شماره 9) هنگامي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در داخل خاك ريشة گياهان و از اين قبيل مواد وجود داشته باشد. كلية تجهزات فوق بجز خرد كن و مخلوط كن يا سرند در داخل كشور ساخته مي شود.

 

3-2-1-2 خطوط مختلف توليد با توجه به خاك مصرفي:

برحسب نوع خاك مصرفي و وجود ناخالصي هايي نظير تكه سنگ ، ريشة گياهان و همچنين توان سرمايه گذاري ،‌خطوط مختلفي متشكل از تجهيزات مختلف مي‌توانند مورد استفاده قرار مي‌گيرند . طي صفحات بعد هفت خط مختلف عمل آوري گل نشان داده شده است موارد كاربرد هر يك از خطوط فوق عبارتند از :‌

 

خط شماره 1:

اين خطوط مركب از يك نقاله لاستيكي مقعر ، يك دستگاه مخلوط كن ،‌ يك دستگاه نقالة ديگر جهت انتقال مخلوط‌كن به دستگاه اكسترودر   و يك دستگاه اكسترودر مي‌باشد . اين خط توليد زماني مي‌تواند استفاده قرار گيرد كه خاك مصرفي كاملاً مناسب و بدون ناخالصي‌ها يي نظير شن و ماسه و ريشة درخت بوده و مستلزم تغذيه مداوم خاك به داخل نقاله مي‌باشد.

خط شماره 2:‌

در خط شماره دو كه مشابه به خط شمارة يك باكس فيدر اضافه شده كه جريان يكنواخت خاك به خط توليد و همچنين جلوگيري از وقفه در خط باعث مي‌شود.

خط شمارة 3:

در خط شماره 3 براي خاكهايي كه در داخل آنها كلوخه و شن وجود دارد مورد استفاده قرار مي‌گيرد  در اين قسمت نسبت به خط شمارة 2 يك دستگاه آسيات غلطي اضافه شده است كه قبل از دستگاه مخلوط كن قرار گرفته و با تنظيم فاصلة دو غلطك خاك را به نرمي مورد نظر مي‌رساند.

خط شمارة 4 :

در خط شماره 4 بجاي دستگاه اكسترودر خط شماره 3 در نظر گرفته شده بود يك دستگاه اكسترودر وكيوم دار كه مخلوط كن نيز بهمراه دارد در نظر گرفته شده است. اكسترودر همراه با پمپ تخليه و مخلوط كن فوق الذكر منجر به افزايش كيفيت شمش گل خروجي خواهد شد بطوريكه كيفيت آن را به كيفيت مطلوب خواهد رسانيد .

 

خط شماره 5 :

با اضافه شدن يك دستگاه خرد كن به خط شماره 4، به خط شمارة 5 مي‌رسيم اين خط بايستي زماني مورد استفاده قرار گيرد كه خاك همراه ناخالصيهاي نظير ماسه، تكه سنگ، و …. با حداكثر سختي 3 موس باشد.

خط شماره 6 :‌

خط شماره 6 مخصوص خاكهايي است كه فاقد شن ، ماسه و تكه هاي سنگ بوده ولي همراه با ريشه‌هاي گياهان مي‌باشد . اين خط همانند خط شماره 4 مي‌باشد با اين تفاوت كه به جاي مخلوط كن سادة دو محوره از مخلوط كن سرند دار استفاده شده است.

خط شماره 7 :

 خط كاملي است كه براي خاكهائي كه سخت بوده و داراي ناخالصيهايي نظير شن، ماسه ، تكه‌هاي سنگ، سنگ آهك ريشه‌هاي گياهان ميباشد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

خط توليد انتخاب شده در طرح:

با توجه اينكه طرح به صورت تيپ تهيه مي‌شود بايستي خط توليدي انتخاب شود كه پاسخگوي نياز مناطق و محلها و خاكهاي مختلف باشد، بهمين دليل و با فرض اينكه خاك مورد مصرف بدون ريشه‌هاي گياهان و درختان باشد خط شماره 5 در نظر گرفته شده است. از مخلوط كن سرندار بجاي مخلوط كن معمولي وجود دارد در غير اين صورت خاكهاي رس كشور از عمق 50 سانتي متر سطح زمين به پائين فاقد ريشه‌هاي گياهان مي‌باشد.

مراحل مختلف توليد با خط شمارة 5 عبارتند از:

1-      عمل خاك توسط لودر از محل دپو خاك به محل باكس فيدر

2-       ريزش خاك از باكس فيدر بر روي نقاله اول

3-      حمل خاك توسط نقاله به «خرد كننده»

4- خرد شدن اولية خاك توسط «خرد كننده» و جدا شدن تكه‌هاي سنگ

5-       ريزش خاك به داخل نقالة دوم

6-      انتقال خاك توسط نقاله دوم به آسياب غلطكي

7-      آسياب كردن نهايي خاك و تبديل آن به ذرات ريز

8-      ريزش خاك به داخل نقالة سوم

9-      انتقال خاك توسط نقاله سوم به داخل مخلوط كن

10-                        اضافه شدن آب به خاك و مخلوط شدن آن توسط مخلوط كن

11-                        ريزش مخلوط حاصله به داخل نقاله چهارم

12-    انتقال توسط نقاله چهارم به داخل اكسترودر وكيوم دار و مخلوط‌كن دار.

13-    مخلوط كردن مجدد و تكه تكه كردن گل، ريختن به داخل محفظه خلاء، تخليه هواي موجود در گل، متراكم شدن توسط اكسترودر و خروج گل به صورت شمش از دستگاه اكسترودر.

در صورتيكه خاك رس مورد استفاده فاقد ناخالصيهاي سخت نظير ماسه، خرده سنگ باشد مي‌توان دستگاه خرد كن را حذف نمود كه همزمان نقاله بعد از اين دستگاه نيز حذف خواهد شده و در نتيجه در سرمايه گذاري صرفه‌جويي بعمل خواهد آمد ، بويژه آنكه اين دستگاه تنها دستگاهي خواهد بود كه در طرح خارجي منظور شده و با حذف آن ساير ماشين آلات از داخل قابل تأمين خواهند بود و از مورد نياز سرمايه گذاري طرح به صفر خواهد شد.


این فایل شامل : صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد و با فرمت ( word ) در اختیار شما قرار می گیرد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد صفحات : 70
دسته بندی: عمومی » پروژه کارآفرینی

تعداد مشاهده: 20631 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 70

حجم فایل:53 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل